Narty w Kaszmirze – czyli jak przeżyć ?! [Indie, Kaszmir]

Krótki poradnik dla tych, którzy chcieliby wybrać się narty do Gulmargu, ale nie wiedzą jak się do tego zabrać.

Dojazd do Gulmarg zimą jest dwuetapowy:
– ze Srinagaru do Tangmarg (taksówka ok 1100 INR lub transport zbiorowy 55 INR od osoby).
– pomiędzy Tangmarg i Gulmarg droga jest mocno ośnieżona, kręta i stroma. Taksówka to wydatek 500 INR, transport zbiorowy 45 INR od osoby.

Zakwaterowanie:
Hotele w Gulmargu dają spory przekrój możliwości. Najtańsze pokoje znaleźć można od 800 INR (przy czym nie ma w nich ogrzewania, a ciepła woda przynoszona jest w wiadrze po wcześniejszym zgłoszeniu w recepcji). Nocleg w najdroższych wiąże się z koniecznością wydania ponad 100 euro. Czy są warte swojej ceny nie wiemy, bo w nich nie byliśmy. Postanowiliśmy bowiem przenocować w hotelu ze środka stawki.

Sprzęt narciarski:
Można go wypożyczyć w którejś z lokalnych wypożyczalni (są przynajmniej dwie). My skorzystaliśmy z usług pierwszej, do której trafiliśmy. Para nart do jazdy w puchu, butów i kijków kosztowała 700 INR za dobę.

Wyciągi:
W czasie naszego pobytu działała tylko kolejka gondolowa (widzieliśmy też co najmniej dwa wyciągi krzesełkowe, ale nie zostały uruchomione). Ceny pojedynczego wjazdu to 150 INR i 200 INR (na pierwszą i drugą część wyciągu odpowiednio). Karnet całodzienny to 700 INR i 1050 INR.

A teraz jeszcze relacja zdjęciowa (z przymrużeniem oka):

Gulmarg cieszy się dużą popularnością zarówno wśród Kaszmirczyków, jak i przyjezdnych

Na drogach trzeba nieco uważać, bo niektórzy kierowcy oszczędzają na łańcuchach

Mimo tych trudności dotarliśmy do naszego hotelu

Mieliśmy ciepłe śpiwory i cztery rodzaje ogrzewania w pokoju (centralne, gazowe, piecyk elektryczny i koc elektryczny). I dzięki temu było nam w pokoju naprawę  komfortowo.  Obsługa hotelowa bardzo o nas dbała odwiedzając nas kilkanaście razy dziennie, codziennie przed wieczorem upewniała się też, że woda w kranie będzie lecieć przez całą noc odpowiednim strumieniem (bo inaczej mogłaby zamarznąć).

Bardzo dokładnie izolowała też dziury w oknach folią malarską, żeby zapobiegać niepotrzebnym stratom energii.

Drugiego dnia poszliśmy do wypożyczalni sprzętu narciarskiego. Lokal i obsługa sprawiali bardzo profesjonalne wrażenie. Długo próbowaliśmy ich przekonać, że chcemy wypożyczyć parę nart i butów, które nie rozpadną się na pierwszym zakręcie i rzeczywiście po 1,5 godzinie przestali nam wreszcie wciskać badziewie i dali sprzęt, który można już było zaakceptować.

Gondola sprawiała bardzo dobre wrażenie. Tylko ta kasa oddalona o 100 metrów od dolnej stacji kolejki utrudniała nam trochę życie. Po przy każdym razie, gdy chcieliśmy zakupić/dokupić bilety trzeba było się do niej specjalnie przespacerować.

Wszystko przez to, że dla normalnych turystów, którzy chcieli tylko przejechać się kolejką, położenie kasy nie miało aż takiego znaczenia. Dla większości turystów był to w ogóle pierwszy kontakt ze śniegiem. Dobrze, że na miejscu można było wypożyczyć nie tylko zimowe buty, ale i porządne futra.

Na górze była też skromna restauracja z toaletą.

Sama trasa była zupełnie nieoznaczona – jeździło się po prostu po wąskim trakcie wytyczonym przez poprzedników. Nie dość, że trzeba było lawirować wśród porastających stok drzew, to jeszcze jazdę utrudniały wypłaszczenia, które potrafiły zatrzymać nawet najlepiej rozpędzonych zawodników.

Na szczęście było mnóstwo puchu, a jak się ktoś w nim zakopał, to odkopywanie mogło zająć i pół godziny.

PS. W czasie naszego pobytu właśnie rozpoczynał się sezonu, a z uwagi na duże zagrożenie lawinowe górna część stoku (kolejka gondolowa wjeżdża na prawie 4000 m; podobno jest to najwyżej na świecie!) była zamknięta. Gdyby nie to, jeździlibyśmy właśnie w wyższych partiach stoku, które są podobno znacznie przyjemniejsze.

This entry was posted in Indyjskie and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Narty w Kaszmirze – czyli jak przeżyć ?! [Indie, Kaszmir]

  1. Grzes says:

    Fajnie to wyglada. Czemu nie spaliscie w namiocie?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *